Παρασκευή 6 Μαρτίου 2009

Μελίνα... "αστέρι μου φεγγάρι μου"... (έφυγε σαν σήμερα, πριν 15 χρόνια...)













και από μία μαθητική εφημερίδα...
Η Αγνή Κανδύλη,15 χρονών τότε, σήμερα είναι δικηγόρος και εργάζεται στην Καστοριά.

(Η "Μαθητική φλόγα", το 1995 πήρε το πρώτο βραβείο, ανάμεσα σε 400 μαθητικά έντυπα, από το ίδρυμα Μπότση...Βλέπ.vivliothiki1gymkast.blogspot.com - ανάρτηση:φιλοξενία ομάδας βιβλιοθήκης)

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2009

Ο Αλέξανδρος Γούδας στη "Gallery", στη Θεσσαλονίκη


Κάθε Τετάρτη στη "Gallery", στη Θεσσαλονίκη
(κάπου μεταξύ Εγνατίας-Βενιζέλου-Ερμού-Ίωνος Δραγούμη)
από 11μ.μ. έως 2-3 το πρωί...

Την προηγούμενη Τετάρτη, ως τις 12,30 απόλαυσα καλή μουσική, καλό τραγούδι,καλή παρέα, όμορφο περιβάλλον... μόνο που θα προτιμούσα λίγο ακόμα φωτισμό (για να έχω καλύτερη λήψη με τη μηχανή μου...)
Να ευχαριστήσω κι από δω τον δεξιοτέχνη πιανίστα Αχιλλέα,
την Έλσα, που συν τοις άλλοις είναι και ...συνάδελφός μου (φιλόλογος γαρ),δασκάλα φωνητικής έμαθα (σίγουρα θα της ζητήσω να με βοηθήσει να βελτιώσω την α-δεξιότητά μου στο ...άδειν. Συνεργάστηκε με Μίκη Θεοδωράκη, Μανώλη Μητσιά, Βασίλη Λέκκα, Δημήτρη Ζερβουδάκη. Πολύ ενδιαφέροντα μου ακούστηκαν όλα αυτά...
Έτσι αποφάσισα να πάω σε ένα χώρο που δεν συνηθίζω να επισκέπτομαι(την τελευταία ...30ετία) και ...δεν έχασα! Άκουσα έντεχνο τραγούδι (καλά,είπα,γιατί λεν ότι οι νέοι δεν ακούν απ'αυτά; Όλο νέοι ήταν εκεί μέσα...και ξεχάστηκα...και νοστάλγησα...και ένιωσα τελικά πολύ πολύ όμορφα...)
Παρά λίγο ...να σηκωθώ να χορέψω όχι "φανταστικό" αλλά πραγματικό ταγκό, όταν ο Αλέξανδρος (κι αυτός φιλόλογος,τον πήρα το άλλο βράδυ στο "Φιλόλογο", όπου παρακολουθήσαμε παρουσίαση συγγραφέως,βλέπ. ανάρτηση 28 Φεβ.)παίρνοντας το μικρόφωνο και ...το σκύλο του μας ...χόρεψε "ένα φανταστικό ταγκό"...

Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009

Καθαρά Δευτέρα , στο δασάκι δίπλα στον Αλιάκμονα


με κλαρίνο,νταούλι,ακορντεόν...
και λαγάνα,χαλβά,ελιές,φασολάδα,κρασί...
και...χορό...
"στης πικροδάφνης τον ανθό έγειρα ν'αποκοιμηθώ,
λίγο ύπνο για να πάρω κι είδα όνειρο μεγάλο..."
και ο περιβάλλων χώρος (ήτοι: δένδρα ανυπόμονα, χορταράκι πράσινο,φύλλα-απομεινάρια φθινοπωρινά) ως φόντο...

Κυριακή 1 Μαρτίου 2009

Στο Γράμμο σήμερα...


και οι ...αναβλυζο-παγο-καταρράχτες



Ο Μάρτης Μάρτης μίλησε

Ο Μάρτης Μάρτης μίλησε
και είπε πως θ’ αργήσει
έχει ακόμα δυο βροχές
και μία να χιονίσει.

Ένα δενδράκι τ’ άκουσε
και πήγε να λυγίσει
του είπα να χει υπομονή
το φόβο να νικήσει.

Ό,τι αργεί
κι ό,τι στη γη
είναι βαθιά κρυμμένο
πάλι στο φως θα βαπτιστεί
και θα ‘ρθει ευλογημένο.

Ο Μάρτης χείλη έσκασε
στον ήλιο να γελάσει
είπε θ’ αργήσει μα θα ρθει
ο κόσμος να χαλάσει

θα βάλει τ΄ ανοιξιάτικα
να ομορφύνει η πλάση
στα μπλε και στα κατάλευκα
θα βγει να παρελάσει.

Ηλίας Κατσούλης, από το καλαντάρι

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009

"ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ" (Σύλλογος αποφοίτων φιλοσοφικής σχολής Α.Π.Θ.), Λογοτεχνικό αναλόγιο, 26 Φεβ. 09 Β.Π. Καραγιάννης, το έργο του

(στο βάθος, το ...παράθυρο του ωραίου, μα γλυκού υπογείου...)


Ήμουν κι εγώ (ως μέλος του "ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ") "σ’ αυτό το ωραίο, μα τι γλυκό υπόγειο, της οδού Μπρούφα 12 στη Θεσσαλονίκη", και μίλησα (στον πολύ λίγο χρόνο που μου διατέθηκε-επιβλήθηκε) για τον καλεσμένο μας...
Η ..."απολογία" του συγγραφέα και όχι μόνο, στο iparemvasi.blogspot.com
(Στη φωτογραφία: ο Β.Π. Καραγιάννης, σκυμμένος κάπως, περιμένει υπομονετικά και σαν λίγο φοβισμένος δείχνει, ασχολείται με τα δάχτυλά του (ένδειξη αμηχανίας), αφού πρέπει σε λίγο να "απολογηθεί"...)
(Μετά την αποκριά, ό,τι είπα, αλλά και ό,τι δεν με άφησαν να πω...)

7 Μαρτίου
(μια μέρα μετά τη μέρα της Μελίνας και μια μέρα πριν τη μέρα της Γυναίκας)

Αφού πέρασε κι αυτή η αποκριά...
"Έλεος μ'αυτήν την αποκριά"...θα είπε πάλι ο Β.Π.Κργννς
Να ξανάρθει!Λέω εγώ...
Ας δούμε τι είπα στις 26 Φεβρουαρίου στο "γλυκό υπόγειο" του "ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ", αλλά και τι "δε με άφησαν" να πω...
Έχοντας μπροστά μου (και δίπλα μου το συγγραφέα)καμιά 20ριά χειρόγραφες σελίδες (εντυπώσεις από τις "αναγνωστικές-ηδονικές συναντήσεις" μου ("Έχουν κι αυτά τα πάθη οι παθιασμένοι και παθημένοι από τα βιβλία»...) με το συγγραφέα-ποιητή και όχι μόνο, προσπαθούσα να διαβάσω όσα θα χωρούσαν σε 3 λεπτά που μου διέθεσαν (ενώ μου είχαν πει, ο κ. Τσολάκης δηλαδή, πριν 2 μέρες, ότι μπορώ περισσότερο...)
Βέβαια κάπου 5 μίλησα τελικά (αλλά ήθελα τουλάχιστον 15...να μην πω 45...)
Ό,τι είπα :
Ότι αξιοποίησα τον συγγραφέα στο σχολείο μου. Ότι οι απόψεις του (που τις συγκέντρωσα από τα βιβλία του) για το βιβλίο και την ποίηση βρίσκονται σε περίοπτη θέση στη βιβλιοθήκη του 1ου Γυμνασίου Καστοριάς (μαζί με τις απόψεις-μηνύματα άλλων "σπουδαίων"...)

Τις απόψεις των άλλων σπουδαίων δεν τις διάβασα, αλλά θέλω τώρα να τις πω, αφού στις δικές τους πρόσθεσα και τις απόψεις του Κργνν...

«Και φανταζόμουν τον παράδεισο με τη μορφή μιας βιβλιοθήκης»

«Οι βιβλιοθήκες είναι η μνήμη της ανθρωπότητας»
Χόρχε Λουίς Μπόρχες
---------------------------------------------------

Ο Groucho Marx, ο διάσημος Αμερικανός κωμικός ,
είπε σχετικά με την τηλεόραση :
«Βρίσκω την τηλεόραση πολύ επιμορφωτική !!
Κάθε φορά που κάποιος ανοίγει μια τηλεόραση,
εγώ πάω σε άλλο δωμάτιο και
διαβάζω ένα καλό βιβλίο»
---------------------------------------------------

«Το βιβλίο δεν είναι κάτι που έρχεται και φεύγει. Έχει διάρκεια.
Είναι ένας φίλος, ένας σύντροφος της μοναξιάς που μένει.
Ανήκει στους αιώνες»
«Το βιβλίο δεν είναι μόνο ένα αναντικατάστατο όργανο παιδείας,
είναι ο πιο εξευγενισμένος τρόπος ψυχαγωγίας»
«Πολλές φορές το περιεχόμενό του ισοδυναμεί με τόνους
εκρηκτικής ύλης και μπορεί να ξεθεμελιώσει πρόσωπα, καταστάσεις, πολιτισμούς,
ν’ αλλάξει τη ροή της ιστορίας να δημιουργήσει ολόκληρες εποχές»
«Ένας συμπεριπατητής χωρίς απαιτήσεις.
Ένας φίλος που τον επικαλείσαι όταν θέλεις,
και τον εγκαταλείπεις όταν θέλεις επίσης,
για να τον ξαναπάρεις σιμά σου αργότερα.
Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΌΠΟΥΛΟΣ
-------------------------------------------------------
Eίπα, διάβασα δηλαδή, τα παρακάτω...
«…βιβλία, που τ’ απολαμβάνει βέβαια όλο το διαβαστικό σου είναι :
χέρι, σκέψη, οφθαλμός, τραπέζι, κρεβάτι, ράφι »
«…Γράφουμε, διαβάζουμε ή απλά κρατούμε τα βιβλία αγκαλιά και με τρυφερότητα όπως τα μωρά, γυμνά από κάθε περιτύλιγμα…
τα βιβλία μάς τρώνε την ψυχή, αλλά αυτή η φθορά είναι η μόνη που επιδιώκουμε και θέλουμε ίσως να βοηθήσει στη δια-φθορά του σώματος»
« το βιβλίο, αυτό το μοναδικό αντικείμενο πάθους με το οποίο ζεις μια άλλη ζωή…»
Και για βιβλίο που δε θα διαβάσει, όπως δηλώνει :
«…το χαϊδεύω με τα μάτια με τα χέρια με όλες τις αισθήσεις που βοηθούν στην ολική κατανόηση του ωραίου.»
«…το χαζεύω, το χαϊδεύω εντελώς κι αν όχι μετ’ αναγνωστικού έρωτος, σίγουρα με τον αντίστοιχο βιβλιοκτητικό, αφού φορές η απόκτηση ενός βιβλίου προέχει ακόμα και αυτής της ανάγνωσής του. Έχουν κι αυτά τα πάθη οι παθιασμένοι και παθημένοι από τα βιβλία »

Β. Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
(συνεχίζεται...)

Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2009

Ο μηνίσκος της Σελήνης

Ό,τι είδα σήμερα το πρωί λίγο πριν βγει ο ήλιος...(6,30-7,
το θερμόμετρο του μπαλκονιού στο -7, και τα χέρια να ξυλιάζουν..."και τι μ' αυτό;"
μου τραγούδησε το φ......α του Πλάτωνα)
Η Σελήνη στην 27η μέρα της...(χάση)
Θα την περιμένουμε σε λίγες μέρες (ως Νέα Σελήνη) δυτικά, στο λυκόφως, πάνω από το Γράμμο...


και 10 λεπτά αργότερα...

Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2009

Έρωτας, θεός;

(Λένε : "Παγκόσμια Ημέρα του Έρωτα" σήμερα. Ας τον υμνήσουμε...)

Έρωτας ο Μέγας Εξόριστος

Η ζωή μας θεμελιώνεται πλέον πάνω στη μοναξιά και την απουσία νοήματος. Το μαρτυρεί η ανύπαρκτη ή εξωφρενικά ιδιοτελής επικοινωνία μας και το χαμηλό μας πολιτιστικό επίπεδο – έλλειψη σεβασμού προς τον διπλανό αλλά και τη ζωή την ίδια.

Ο ψυχισμός μας μεταλλάσσεται.

Ο κυνισμός, το συμφέρον, το μίσος, το έγκλημα επικυριαρχούν.

Τα συναισθήματα, η αλληλεγγύη, η φιλία, η αγάπη καταχωνιάζονται στο χωνευτήρι της ομοιομορφίας, ομοιοστασίας, ισοπέδωσης.

Ο ορίζοντας της ανάκαμψης του ανθρώπου, μιας περαιτέρω προσπάθειας εξανθρωπισμού του, είναι σκοτεινός και ολοένα απομακρύνεται.

Υπάρχει κάτι που μπορεί να αλλάξει το ζοφερό αυτό κλίμα; Μπορεί να βρεθεί θραύστηρ κάποιος να διαλύσει το κέλυφος του κάθε εαυτούλη; Ζει η ελπίδα να διασωθεί ο άνθρωπος, να τρέξει και πάλι στους λειμώνες του παιχνιδιού, της ποίησης, της συνύπαρξης; Μπορούμε να αποκτήσουμε τη συνείδηση του πολίτη; Να εδραιώσουμε μια υγιή δημοκρατία; Είναι δυνατόν να εκδιώξουμε τα εξουσιαστικά πλέγματα, να κοιταχτούμε στα μάτια; Μπορεί η χημεία της ένωσης δύο βλεμμάτων να γεννήσει το νέο άνθρωπο, το συμπάσχοντα, τον ανιδιοτελή;

Η απάντηση σε όλα τα ως άνω ερωτήματα είναι ο έρωτας.

Τι εστί έρως λοιπόν; ! Σύμφωνα με τον Τζιάκομο Καζανόβα: Έρως, ο μή ορισμός! Της φύσεως ο Θεός. Η γλυκύτερη πικρία , η πικρότερη γλυκύτης. Τέρας θεϊκό, που ορίζεται μόνο διαμέσου των παραδόξων. Έρωτας κατά τον Ηλάκλειτο δεν είναι «αυτό ή εκείνο. Είναι αυτό εκείνου και εκείνο αυτού, ο πόλεμος και η ειρήνη, το οιονεί άφατον, η άγρια ηρεμία, η ήρεμη αγριότητα.

Ο έρωτας είναι βίωμα, μανία, μη λόγος, θεότητα, πένης, δαίμονας, παγίδα.

Πώς γίνεται όλες αυτές οι ιδιότητες, ουδεμίαν σχέση έχουσες με τον ορθολογισμό, να δώσουν απάντηση στο σημερινό αδιέξοδο;

Ο έρωτας ως αξία
Ο έρωτας είναι ο ανατροπέας της καθημερινότητας, η οποία απαιτεί σύνεση, λογική, συμβιβασμό. Για τούτο και οι άνθρωποι τον φοβούνται. Πώς ν΄ αντέξουν το πάθος; Πώς να αντιμετωπίσουν την τραγικότητα του έρωτα; Ο έρωτας εμφανίζεται σύμφωνα με τον Μαξ Σέλερ όπου υπάρχει το Άνω και το Κάτω, το Ευγενές και το Ευτελές.
Ο Ρολάν Μπάρτ μιλά για έναν διαφορετικό κόσμο, μη αναγώγιμο στις επιστημονικές κατηγορίες. Δεν πρόκειται πια για γνώση, πρόκειται για αξίες. Αξία της έξαρσης, του πόνου, της γλυκύτητας, της πλήρωσης, του απροσδιόριστου, της ξαφνικής αίσθησης αφανισμού, της εκλογής του άλλου, του μαζέματος. Απέναντι κι ενάντια στα πάντα, το υποκείμενο βεβαιώνει τον έρωτα ως αξία.

Σήμερα επικρατεί μια εκχυδαϊσμένη μορφή του έρωτα βασισμένη στην ταχεία αποκόμιση ηδονής, μια βίαιη διάλυση της τελετουργίας του. Πού χάθηκε το ιερόν του έρωτα; Γιατί τον μετατρέψαμε σε στείρο σεξουαλισμό; Γιατί, ενώ καταφέραμε να απελευθερωθούμε από τις ενοχές που μας είχε φορτώσει η Εκκλησία και ο χριστιανισμός για το σώμα μας, φθάσαμε στο σημείο να θεωρούμε το σώμα μας καταναλωτικό προϊόν;

Διότι απλούστατα, εφηύραμε νέες αξίες κινούμενοι από άγχος και ματαιοδοξία. Αυτές της πολιτικής ανέλιξης, της πρόσβασης στην εξουσία, της δόξας, του πλουτισμού. Πώς να βρεθεί χρόνος να ξοδέψει κανείς το σώμα του και την ψυχή του;

Γιατί πρωτίστως αυτό είναι ο έρωτας: το ξόδεμα, το να δίνεις ανιδιοτελώς την πιο αρχέγονη αγωνία σου στην αγωνία του άλλου.

Ο έρωτας είναι το θαύμα του πολιτισμού, έλεγε ο Σταντάλ. Ο έρωτας είναι μια φυλακή, αντιτείνουν πολλοί. Μια φυλακή ωστόσο απείρων δυνατοτήτων απελευθέρωσης του εγώ, το οποίο ανακαλύπτει τη διττή του φύση του καλού και του κακού.

Ο έρωτας είναι γιορτή, και γιορτή είναι η πανάρχαια προσπάθεια του ανθρώπου να συνυπάρξει. Είναι και Μέγας Πόνος. Αλλά μόνο μέσα από τον πόνο ανακαλύπτει ο άνθρωπος τα όριά του, τη μικρότητά του, το μεγαλείο του.

Να ερωτευθούμε, ναι: την εκρηξιγένεια των στιγμών μας, το πύρωμα των καταστάσεων, τις εσχατιές της σωματοψυχής, τη δημιουργία, την τέχνη, το λόγο, τον πολιτισμό. Μια από τις μεγαλύτερες διεγέρσεις είναι για παράδειγμα, το σκίσιμο με χαρτοκόπτη των φρέσκων σελίδων ενός νεοεκδοθέντος βιβλίου.

Ο έρωτας είναι αισθητικό φαινόμενο, διότι μας αναγκάζει να βλέπουμε τη ζωή σ΄ ένα άλλο επίπεδο όπου δε χωρούν οι πολλοί, όπου κατοικεί η ομορφιά, η δική μας ομορφιά, του καθενός ξεχωριστά. Σ΄ ένα επίπεδο ωκεανού, όπου η αντάρα και η γαλήνη, η φουρτούνα και ο αφρός αναγγέλλουν το θρίαμβο της ζωής.

Χωρίς τον έρωτα δεν ανατρέπονται κατεστημένες δομές και συνειδήσεις. Έρωτας αείζωος και ευκλεής, έμφορτος την αγωνία και την ουσία, εχθρός και άγγελος του θανάτου. ΄Έρωτας – κοχλασμός του αίματος, τρέμισμα των κυττάρων, των σπλάχνων αντάριασμα. Έρωτας η χαρά της ζωής αλλά και ο πόνος της.

Οφείλουμε να επικαλούμεθα τον έρωτα.
Πρώτον για να στηλιτευθεί ο εκχυδαϊσμός του, η γύμνια του, το εμπόριό του και δεύτερον, να υπομνησθούμε ότι είναι ο κινητήριος μοχλός ανάπτυξης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Ότι αυτός μόνο μπορεί ν΄ αντισταθεί στην ισοπέδωση των αξιών και την ομοιοστασία του είδους.
Ότι είναι η μόνη μορφή αντιεξουσίας διότι ωθεί του κατειλημμένους εξ αυτού στην προσπέλαση προκεκαθορισμένων μορφών συμπεριφοράς, σύμβασης, συνύπαρξης.

Καλά, είναι αρνητικά τα περισσότερα στον έρωτα: εγκατάλειψη, προδοσία, ζηλοτυπία, δύσπνοια, αϋπνία, πόνος.

Όμως το ίζημα ύστερα από όλο το ταρακούνημα είναι η ηπιότητα, η ευρυχωρία, η αυτογνωσία, η συγχώρηση: η ανθρωπιά.

Άνθρωπος που δε βίωσε τον έρωτα δεν είναι άνθρωπος. Ούτε εξεγερμένος ούτε ειρηνικός, ούτε γαλήνιος ούτε αντάρτης.

Διότι ο έρωτας, εκτός από απάντηση, είναι το παν.

Γιατί ο έρωτας ; Διότι ο έρωτας.

Από το "Έρωτας, ανθρώπου μύησις" του Γιώργου Σταματόπουλου
(Την επιλογή-σύνθεση έκαναν: Ιωάννα Λουλάκη με Χριστίνα Παούνη, για αφιέρωμα με θέμα:
"Έρως διαχρονικός, από τον Όμηρο έως σήμερα...")

οι παρακάτω εικόνες κάλυψαν άλλες του βιβλίου, οι οποίες, κατά τη γνώμη μας, δεν έπρεπε να υπάρχουν σε βιβλίο αυτού του επιπέδου...



Έξοδος ονείρου, Δημήτρη Παπαχρήστου








και η πρότασή μας για εφήβους, αλλά και για "ανήλικους ενήλικες"...